غروب ارزش های غربی در جنگ غزه | حنای شعارهای لیبرالیستی دیگر رنگ ندارد

با گذشت قریب به یک ماه از آغاز جنگ در اراضی اشغالی فلسطین، حالا دیگر شعارهای مبتنی بر ارزش های لیبرالی برای افکارعمومی در جهان رنگی ندارد. غربی ها از تمامی شعارهای خود عدول کرده و نشان دادند که در عمل به ادعاهایی که دارند، صادق نیستند و از ارزش های فکری و فلسفی استفاده ابزاری می کنند.
با گذشت قریب به یک ماه از آغاز جنگ در اراضی اشغالی فلسطین، حالا دیگر شعارهای مبتنی بر ارزش های لیبرالی برای افکارعمومی در جهان رنگی ندارد. غربی ها از تمامی شعارهای خود عدول کرده و نشان دادند که در عمل به ادعاهایی که دارند، صادق نیستند و از ارزش های فکری و فلسفی استفاده ابزاری می کنند.
کد خبر: ۱۴۲۹۳۵۳

به گزارش جام جم آنلاین، کشورهای غربی و به ویژه اروپایی در دهه های گذشته مدام از سلسله ارزش هایی یاد می کنند که مدعی هستند بر پایه آن، تمدن مدرن را بنیان نهاده اند. این کشورها ادعا دارند که این ارزشها، خطوط قرمز سیاست های آنان را تشکیل داده و بنابراین حتی به دلیل منافع سیاسی حاضر نیستند از این خطوط عبور کنند.
با این وجود از ابتدای شروع جنگ غزه، کشورهای اروپایی نه تنها پا بر روی همه خطوط قرمز ادعایی خود گذاشتند، بلکه بارها حتی به عکس ادعاهایی که داشتند عمل کرده و نشان دادند که داعیه داری تمدنی بر مبنای ارزش های لیبرالیستی و اومانیستی دروغی بیش نیست.

یکی از مهمترین شعارهایی که غربی ها سالهاست سرمی دهند، دفاع از حقوق بشر است. اتحادیه اروپا و کاخ سفید بارها به بهانه حقوق بشر، در امور کشورها دخالت کرده و در برابر زندانی شدن برخی افراد و یا اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، بیانیه صادر کرده اند. با این حال قریب به یک ماه پس از بمباران هر روزه غزه، نه تنها غربی ها جنایت های صهیونیستها را محکوم نمی کنند، بلکه با حمایت از این جنایت ها عملا به اسراییل برای جنایتهای بیشتر کمک می کنند.

دومین شعار غرب در سالهای گذشته، اعتباربخشی به نهادهای بین المللی و حقوق بین الملل بوده است. اروپایی ها سردمداران شکل دهی به نهادهایی هستند که در سالهای گذشته به عنوان ابزار نیابتی دولت های غربی عمل کرده اند.

با این حال در هفته های اخیر، این نهادها نه تنها در برابر اتفاقات غزه سکوت پیشه کرده اند بلکه گاهی به عنوان همراه رژیم صهیونیستها شریک جرم جنایات اسرائیل در غزه شده اند. در معدود واردی هم که این نهادهای بین المللی واکنشی حداقلی در برابر این جنایتها داشته اند، با وتوی آمریکا و متحدانش روبرو شده و گاه مانند آنچه درباره دبیرکل سازمان ملل اتفاق افتاد، کوچکترین نقدی به اسرائیل با هجمه لابی صهیونیستی و درخواست استعفا روبرو شده و یا مانند قطعنامه مجمع عمومی، به کناری گذاشته شده است.

از دیگر ارزش های ادعایی اروپا که سالها بر آن تاکید می شد، اعتقاد به مردم سالاری و دموکراسی است. غربی ها خود را دولتهایی آزاد و دموکرات می دانند که کشورشان بر پایه خواست مردم اداره می شود.

با وجود این ادعا، در روزهای اخیر با وجود برگزاری تجمعات اعتراضی میلیونی در واشنگتن، لندن، پاریس و... علیه اسرائیل، دولت های غربی هیچ توجهی به خواست مردم در برخورد با جنگ افروزی اسرائیل نداشته و نشان دادند که وقتی پای منافع صهیونیستها در میان باشد، دموکراسی برای آنها مفهومی بی ارزش است.

و در انتهای این فهرست بلندبالا، ارزش «صلح» است که در این روزها قربانی اصلی جنگ افروزی اسرائیل شد. غربی ها که به بهانه صلح، در امور کشورها دخالت کرده و بارها جنگ های وسیعی به راه انداخته اند، در برابر جنایت های رخ داده در غزه، حتی کلمه ای از صلح نمی گویند و با تغییر معنای «تروریست»، مردمی که در راه استقلال و نجات میهن خود مبارزه می کنند را متهم به برهم زدن صلح کرده اند!

به این ترتیب در یک ماهه گذشته از جنگ غزه، بزرگترین قربانی این تحولات، تمدن غربی و شعارهای رنگ و رو رفته لیبرالی بوده که حالا بی ارزشی آن برای همگان اثبات شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها